fredag 26 november 2010

Advent

Idag är jag hemma med sonen, dagis är stängt så vi får en liten mysfredag så här på tu man hand. Den innehåller tyvärr lite städning också, men tänk vad skönt att slippa det i helgen sen.

Jag tänkte försöka hinna med lite adventspynt också, jag tycker ju det är så supermysigt med advent och jul.
Även om det aldrig mer blir som förr eftersom mamma var den som fixade och donade med allt och det är en enormt stor sorg att vi inte får uppleva det mer och att lillkillen ska gå miste om sin mormors julfirande.

I år har vi för första gången bestämt att vi bara ska ge julklappar till barnen. Vi har alltid gett julklappar även till alla vuxna tidigare och mamma älskade att köpa massor med julklappar.
Men i år dämpar vi det lite, så får vi se hur vi gör nästa år.
Men klart är att vi ska ge barnen en lika fin jul som det alltid varit, annorlunda, men fin.

Hur grymt det än låter, när sorgen är som störst så finner jag stor tröst i att mamma var sjuk. För varje gång jag tänker tanken på att mamma inte är här längre, så tänker jag ju på hur det hade varit ifall hon funnits kvar här. För hon hade ju bara blivit sämre hela tiden och då känner jag att hon ändå har det bättre där hon är idag. Att leva med vetskapen att man ska förlora någon när och kär, det är grymt.

Däremot saknar jag givetvis tiden innan cancern gjorde sitt intåg och krossade vår familj....men jag kan inte göra ett smack för att få tillbaka den tiden och då måste jag försöka att fokusera på något annat än att låta det ta min energi.

Det är i alla fall första advent på söndag och det är snö ute. En fin början på vintern.

Kram på er!

2 kommentarer: